Gas Gas în Trial

1985 – 1987
La mijlocul anilor ’80, posesorii unei mici afaceri moto se decid să manufactureze propria motocicletă de trial. O numesc Halley, după cometa care „făcea valuri” în acei ani. Spre deosebire de mulţi producători ai epocii, Casas şi Pibernat se concentrează pe construirea unei motociclete proiectate numai şi numai pentru trial, cu care să câştige… Campionatul Mondial.

1988
A doua generaţie a fost denumită Aire şi integra din punct de vedere tehnic toate lecţiile învăţate în Campionatul Mondial, competiţii în care spaniolii chiar concurează!

1989 – 1990
Prima mare schimbare la motor şi la şasiu. Apare un nou şasiu, “Delta”, cuplat cu un motor răcit cu aer. Delta se vinde în special în Spania.

1991
Noile GT25 şi GT32 Delta sunt produse pentru a fi vândute la nivel mondial. Brandul Gas Gas este  reprezentat în SUA. După moda timpului, motocicletele sunt vopsite în mov şi verde fluorescent. Toţi actorii din industrie înţeleg că Gas Gas este o “maşinărie de curse”, eficientă şi impresionantă. Piloţii Gas Gas încep să câştige în campionatele regionale şi naţionale. În mâinile lui “Famous” Amos Bilbao, Delta ajunge în topurile campionatului mondial şi al celui spaniol.

Tot în acest an, inginerii de la Gas Gas împreuna cu Amos Bilbao încep în secret testarea noului ambreiaj hidraulic, care va schimba lumea motociclismului off-road pentru totdeauna.

1992
Lecţiile de la curse şi contribuţia lui Amos Bilbao duc la apariţia lui GT 125 “Contact”, vopsit într-un roşu aprins. Modelele nu sunt doar efieciente ci şi extrem de atractive, departamentul design de la Gas Gas este pe val. Gas Gas este o echipă care funcţionează, jucând în cel mai mare joc, campionatul mondial de trial. GT 125 “Contact” înseamnă evacuare cromată, componente din alumiuniu lustruit, plus o schemă grafică plină de gust.

În varianta de 327 cmc, GT 32 este prima motocicletă off-road de serie cu ambreiaj hidraulic! Aszăzi majoritatea motocicletelor de serie au această caracterisitică…

Amos Bilbao şi Jordi Torres aduc echipa naţională a Spaniei pe primul loc la Trialul Naţiunilor.

1993
Multiplul campion mondial Jordi Tarres semnează cu Gas Gas! Toate motoarele de trial au ambreiaj hidraulic. Noile denumiri sunt “Contact GT-25 T” şi “GT-32”. Motoarele sunt dotate cu o cameră pentru supape lamelare. Tehnologia trial avansează, la fel ca şi puterea motoarelor. Jordi Tarrés câştigă Campionatul mondial.

1994
Motocicletele sunt influenţate de stilul de pilotaj al lui Tarrés, care se dovedeşte imposibil de învins. Apare subcadrul de aluminiu, şi pentru a-l onora pe maestru, modelele sunt denumite cu iniţialele JT. JT -25 este replica exactă a modelului pe care concurează Tarrés, care devine din nou campion mondial.

1995
JT 35 este cel mai puternic motor de trial vreodată produs. Din nou victorie pentru Tarrés şi Gas Gas în campionatul mondial!

1996
Pentru a nu se odihni pe lauri, inginerii de la Gas Gas vin cu schimbări radicale. De culoare albastru,  JTR 370 are 338 cmc, fiind versiunea cu cursă mărită a motocicletei de 327 cmc.

1998
Şasiu complet nou, motocicletele devin şi mai specializate.

1999
Este lansata gama TXT. Gas Gas încheie anii ’90 pe primul loc în topul motocicletelor de trial. Jordi Tarrés devine un adevărat mentor, punând bazele  “Gas Gas School of Champions”. Producătorii se luptă acerb pentru reducerea greutăţii, iar inginerii de la Gas Gas fac studii minuţioase pe fiecare piesă în parte. Un nou motor intră în lucru, cunoscut sub apelativul “Pro”, timp în care un nou pilot începe să îşi arate potenţialul. E vorba de Adam Raga, care şi câştigă un an mai târziu campionatul mondial de juniori.Echipa Jordi Tarrés  –  Gas Gas câştigă mai multe campionate din ţările vest europene.

2000
Şasiul, rezervorul, air box-ul, designul şi componente mecanice, toate sunt noi. Rideri veterani ca Steve “the showman”, Colley, Bruno Camozzi, Marc Colomber sunt implicaţi în testarea noilor motociclete. Raga abordeză un stil nemaivăzut, similar riderilor de trial pe biciclete. Dacă în anii ’80, Jordi Tarres impresiona lumea cu “nose wheelies” şi “flip turns”, acum e rândul lui Raga să sară de pe o stâncă pe alta, pe roata din spate!

Cu o reducere în greutate de 20%, noul model Pro este declarat de presa europeană drept cea mai uşoară motocicletă de trial. Propulsorul acestei motociclete este considerat unul dintre cele mai revoluţionare din istoria motociclismului off-road. Producătorii de motociclete de trial se precipită  să o studieze!

2003
Adam Raga devine Campion mondial la trial indoor.

2004
Raga repetă performanţa!

2005
Acesta este în mod cert anul lui Raga, care devine campin mondial atât la trial indoor cât şi outdoor!

2006
Adam Raga repetă performanţa, ajungând la şase tilturi de campion mondial.

2007
Modelul de preproducţie cu motor în 4 timpi este expus la EICMA Milano. Gas Gas continuă să fie primul producător mondial de motociclete de trial !

Credite foto: Gas Gas motos SA, Jordi Tarres  Jim Snell, sursa:  www.gasgasmuseum.com